Skip to content
MathsEdu.gr
MathsEdu.gr

Cogito, ergo sum

  • ΑΡΧΙΚΗ
  • Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    • 7. ΘΕΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
  • Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    • Θεωρία Β Γυμνασίου
    • 0. ΡΗΤΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
    • Α1. ΕΞΙΣΩΣΕΙΣ – ΑΝΙΣΩΣΕΙΣ
    • Α2. ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
    • Α3. ΣΥΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
    • Β1. ΕΜΒΑΔΑ –ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ ΘΕΩΡΗΜΑ
    • Β2. ΤΡΙΓΩΝΟΜΕΤΡΙΑ
    • Β3. ΜΕΤΡΗΣΗ ΚΥΚΛΟΥ
  • Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    • Θεωρία Γ Γυμνασίου
    • Α1. ΑΛΓΕΒΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
    • Α2. ΕΞΙΣΩΣΕΙΣ – ΑΝΙΣΩΣΕΙΣ
    • Α3. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΓΡΑΜΜΙΚΩΝ ΕΞΙΣΩΣΕΩΝ
    • 4. ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ
    • Β1. ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ
  • Α ΛΥΚΕΙΟΥ
    • 2. ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
    • 7. ΜΕΛΕΤΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΣΥΝΑΡΤΗΣΕΩΝ
    • ΕΚΦΩΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟΔΕΙΞΕΩΝ της Α ΛΥΚΕΙΟΥ
  • Β ΛΥΚΕΙΟΥ
    • ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ
  • Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
    • ΕΚΦΩΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟΔΕΙΞΕΩΝ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
  • Όροι χρήσης
MathsEdu.gr

Cogito, ergo sum

1.2 Μονώνυμα

Posted on

Σημειώσεις Θεωρίας

Ένα μονώνυμο είναι μια ακέραια αλγεβρική παράσταση, επομένως οι  εκθέτες των μεταβλητών της είναι φυσικοί αριθμοί, όπου μεταξύ του αριθμητικού παράγοντα και των μεταβλητών σημειώνεται μόνο η πράξη του πολλαπλασιασμού.

Συντελεστής και κύριο μέρος

Στη βασική του μορφή, αποτελείται από έναν αριθμητικό παράγοντα, που ονομάζεται συντελεστής, και ένα γινόμενο μεταβλητών με αντίστοιχους εκθέτες, που ονομάζεται κύριο μέρος.

Παράδειγμα 1:  Μονώνυμο: 4x^2y^3
•Συντελεστής: 4
•Κύριο μέρος: x^2y^3
Παράδειγμα 2: Μονώνυμο: -7x^5y
•Συντελεστής: -7
•Κύριο μέρος: x^5y
Παράδειγμα 3: Μονώνυμο: -x^4z
•Συντελεστής: -1
•Κύριο μέρος: x^4z
Δεχόμαστε ότι οι αριθμοί θεωρούνται και αυτοί μονώνυμα  και ονομάζονται σταθερά μονώνυμα. Ειδικότερα, ο αριθμός 0, ονομάζεται μηδενικό μονώνυμο. 

Όμοια μονώνυμα

Τα μονώνυμα που έχουν το ίδιο κύριο μέρος ονομάζονται όμοια μονώνυμα.

Για παράδειγμα, τα μονώνυμα 3x^2y και -2x^2y είναι όμοια, γιατί το κύριο μέρος τους είναι το ίδιο, το  x^2y.

Τα όμοια μονώνυμα χωρίζονται σε δύο υποκατηγορίες: τα ίσα και τα αντίθετα. 

  • Αν τα όμοια μονώνυμα έχουν τον ίδιο συντελεστή, λέγονται ίσα μονώνυμα.
  • Αντίθετα, τα όμοια μονώνυμα που έχουν αντίθετους συντελεστές λέγονται αντίθετα μονώνυμα.

Για παράδειγμα, τα μονώνυμα 2x^3y και -2x^3y είναι αντίθετα.

Βαθμός ενός μονωνύμου

Ο βαθμός ενός μονωνύμου ως προς μια μεταβλητή είναι ο εκθέτης της μεταβλητής αυτής.

Για παράδειγμα, στο μονώνυμο:

    \[ 3x^4y^2 \]

  • ο βαθμός του μονωνύμου ως προς το x είναι 4,
  • ως προς το y είναι 2  ενώ
  • Ο βαθμός του μονωνύμου ως προς x και y είναι: 4 + 2 = 6

Δηλαδή, ο βαθμός ως προς όλες τις μεταβλητές  υπολογίζεται προσθέτοντας όλους τους εκθέτες των μεταβλητών του.

Παρατηρήσεις:

  • Κάθε σταθερό και μη μηδενικό μονώνυμο έχει βαθμό 0,  επειδή, στην πραγματικότητα, είναι σαν να πολλαπλασιάζεται με μεταβλητές υψωμένες σε μηδενικό εκθέτη.
  • Για το μηδενικό μονώνυμο δεν ορίζεται βαθμός.

Let’s Practise

Άσκηση 1. Εξετάστε ποιες από τις παρακάτω αλγεβρικές παραστάσεις είναι ακέραιες και ποιες είναι μονώνυμα.

    1. 3x^2y^3 +xy
    2. \dfrac{5}{x^2}
    3.  -2x^4y
    4. x^{-3}y^2
    5. 4x^2 + \dfrac{1}{y}
    6. \dfrac{7x^2y}{2}
    7. x^2 + y^2 - 4xy + 6
    8. 2x^3y^4
    9. 7x^3y^2 - 5x^2y + 3
    10. x + \dfrac{1}{y}- z^2

Άσκηση 2. Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα:

Μονώνυμο Συντελεστής Κύριο Μέρος Βαθμός ως προς x Βαθμός ως προς y Συνολικός Βαθμός
4x^3y^2
-2x^4y
\dfrac{1}{5}x^2y^3
-x^5
Άσκηση 3. Να προσδιορίσετε την τιμή του φυσικού αριθμού n, ώστε το μονώνυμο  5x^{n-1}y^{3}
α. νά είναι μηδενικού βαθμού ως προς x,
β. να είναι έκτου βαθμού ως προς x και y,
γ. να έχει αριθμητική τιμή -80, για x = 2 και y = -2.
Άσκηση 4.  Δίνονται τα μονώνυμα  4x^{n+1} y^2  και  2\grk x^3y^{\grm-1} .
α. νά βρείτε τις τιμές των n, \grm και \grk, ώστε τα δύο μονώνυμα να είναι όμοια.
β. Να βρείτε τις τιμές των n, \grm και \grk, ώστε τα δύο μονώνυμα να είναι ίσα.
γ. Να βρείτε τις τιμές των n, \grm και \grk,, ώστε τα δύο μονώνυμα να είναι αντίθετα.

Άσκηση 5. Να βρεθεί η αριθμητική τιμή της παράστασης  A=4x^2y - 2y^3 για x = -1 και y = 2.

Άσκηση 6. Να βρεθεί η αριθμητική τιμή της παράστασης B = 3\alpha^2 - 5\alpha\beta + 2 για \alpha = -2 και \beta = -4.

Βιβλιογραφία: Μαθηματικά Γ Γυμνασίου (Δημήτριος Αργυράκης , Παναγιώτης Βουργάνας, Κωνσταντίνος Μεντής, Σταματούλα Τσικοπούλου, Μιχαήλ Χρυσοβέργης Υ.ΠΑΙ.Θ.)

Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές

Α1. ΑΛΓΕΒΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

Πλοήγηση άρθρων

Previous post
Next post

Related Posts

1.4 Πολλαπλασιασμός πολυωνύμων

Posted on

Ο πολλαπλασιασμός των πολυωνύμων βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην επιμεριστική ιδιότητα, η οποία είναι ένα θεμελιώδες εργαλείο της άλγεβρας. Η επιμεριστική ιδιότητα μας λέει ότι για οποιαδήποτε στοιχεία , , και , ισχύει η σχέση:     Αυτή η ιδιότητα εφαρμόζεται στον πολλαπλασιασμό πολυωνύμων. Όταν πολλαπλασιάζουμε δύο πολυώνυμα, εφαρμόζουμε την…

Read More

1.5 Τετράγωνο αθροίσματος

Posted on

Ενότητα σχολικού βιβλίου: 1.5 Ταυτότητες Υπάρχουν πολλές ταυτότητες στα μαθηματικά, αλλά ορισμένες εμφανίζονται τόσο συχνά που αξίζει να τις απομνημονεύσουμε. Αυτές τις αποκαλούμε αξιοσημείωτες ταυτότητες. Μία από τις πιο συχνά χρησιμοποιούμενες αξιοσημείωτες ταυτότητες είναι το τετράγωνο αθροίσματος. Βιβλιογραφία: Μαθηματικά Γ Γυμνασίου (Δημήτριος Αργυράκης , Παναγιώτης Βουργάνας, Κωνσταντίνος Μεντής, Σταματούλα Τσικοπούλου,…

Read More

1.6 Παραγοντοποίηση – Μέθοδος κοινού παράγοντα

Posted on

Η μέθοδος του κοινού παράγοντα στην παραγοντοποίηση βασίζεται στην επιμεριστική ιδιότητα $$\alpha\cdot \beta +\alpha \cdot \gamma=\alpha\cdot (\beta +\gamma)$$ Η μέθοδος αυτή εφαρμόζεται σε αλγεβρικές παραστάσεις με σκοπό να απλοποιηθούν. Ο βασικός στόχος της είναι να βρεθεί ένας κοινός παράγοντας (αριθμός, μεταβλητή ή μονώνυμο) που να διαιρεί όλους τους όρους της…

Read More

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

#Ανισώσεις (1) #ΑνισώσειςΑΒαθμού (1) #ΚοινέςΛύσεις (1) #ΛύσηΑνισώσεων (1) #Μαθηματικά (1) #ΜαθηματικάΓυμνασίου (1) #ΜαθηματικάΛυκείου (1) #ΠραγματικοίΑριθμοί (1) #ΣύστημαΑνισώσεων (1)

©2025 MathsEdu.gr | WordPress Theme by SuperbThemes