Skip to content
MathsEdu.gr
MathsEdu.gr

Cogito, ergo sum

  • ΑΡΧΙΚΗ
  • Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    • 7. ΘΕΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
  • Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    • Θεωρία Β Γυμνασίου
    • 0. ΡΗΤΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
    • Α1. ΕΞΙΣΩΣΕΙΣ – ΑΝΙΣΩΣΕΙΣ
    • Α2. ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
    • Α3. ΣΥΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
    • Β1. ΕΜΒΑΔΑ –ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ ΘΕΩΡΗΜΑ
    • Β2. ΤΡΙΓΩΝΟΜΕΤΡΙΑ
    • Β3. ΜΕΤΡΗΣΗ ΚΥΚΛΟΥ
  • Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    • Θεωρία Γ Γυμνασίου
    • Α1. ΑΛΓΕΒΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
    • Α2. ΕΞΙΣΩΣΕΙΣ – ΑΝΙΣΩΣΕΙΣ
    • Α3. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΓΡΑΜΜΙΚΩΝ ΕΞΙΣΩΣΕΩΝ
    • 4. ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ
    • Β1. ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ
  • Α ΛΥΚΕΙΟΥ
    • 2. ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
    • 7. ΜΕΛΕΤΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΣΥΝΑΡΤΗΣΕΩΝ
    • ΕΚΦΩΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟΔΕΙΞΕΩΝ της Α ΛΥΚΕΙΟΥ
  • Β ΛΥΚΕΙΟΥ
    • ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ
  • Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
    • ΕΚΦΩΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟΔΕΙΞΕΩΝ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
  • Όροι χρήσης
MathsEdu.gr

Cogito, ergo sum

1.2Επίλυση εξισώσεων α’ βαθμού – Εξισώσεις με κλάσματα

Posted on

Παράδειγμα: Να λυθεί η εξίσωση 5 - \dfrac{x + 1}{3} = 2 + \dfrac{5x + 2}{6}

Για να επιλύσουμε την εξίσωση θα ακολουθήσουμε τα παρακάτω βήματα:

  • Βήμα 1ο: Απαλοιφή παρονομαστών. Πολλαπλασιάζουμε  και τα δύο μέλη της  εξίσωσης με το ΕΚΠ των παρονομαστών. Το ΕΚΠ των αριθμών 3 και 6 είναι το 6.  

    \[6 \cdot \left(5 - \dfrac{x + 1}{3}\right) = 6 \cdot \left(2 + \dfrac{5x + 2}{6}\right)\]

Εφαρμόζοντας την επιμεριστική ιδιότητα, η εξίσωση γίνεται:

    \[6 \cdot 5 - 6 \cdot \dfrac{x + 1}{3} = 6 \cdot 2 + (5x + 2)\]

και απλοποιώντας τους παρονομαστές έχουμε ισοδύναμα:

    \[30 - 2(x + 1) = 12 + 5x + 2\]

  • Βήμα 2ο: Απαλοιφή παρενθέσεων κάνοντας εφαρμογή της επιμεριστικής ιδιότητας.

    \[30 - 2x - 2 = 14 + 5x\]

και απλοποιώντας έχουμε

    \[28 - 2x = 14 + 5x\]

  • Βήμα 3ο: Χωρίζουμε γνωστούς από αγνώστους

Για να λύσουμε την εξίσωση, μεταφέρουμε τους όρους που περιέχουν τον άγνωστο x στο ένα μέλος και τους σταθερούς όρους στο άλλο μέλος. Θυμηθείτε ότι όταν ένας όρος μεταφέρεται από το ένα μέλος στο άλλο, το πρόσημό του αλλάζει.

    \[28 - 14 = 5x + 2x\]

  • Βήμα 4: Αναγωγή  όμοιων όρων

Κάνοντας  αναγωγή όμοιων όρων και στα 2 μέλη, η  εξίσωση γίνεται:

    \[14 = 7x\]

  • Βήμα 5ο: Διαιρούμε με τον συντελεστή του αγνώστου. Τέλος, για να βρούμε το x, διαιρούμε και τα δύο μέλη  της εξίσωσης με το 7:

    \[\dfrac{14}{7} = \dfrac{7x}{7}\]

Άρα, η λύση της εξίσωσης είναι:

    \[x=2\]


Άσκηση 1

Να λυθούν οι εξισώσεις:

α. 3 + \dfrac{2x - 5}{4} = 7 - \dfrac{x + 3}{2}

β. \dfrac{5x + 4}{3} - 2x = \dfrac{3x - 1}{6} + 4

γ. 8 - \dfrac{3x + 2}{5} = \dfrac{4x - 6}{3} + 3

δ. \dfrac{4x + 5}{3} - \dfrac{2x - 3}{4} = \dfrac{3x + 7}{6} - \dfrac{5x - 4}{8}

ε. 2\left(\dfrac{x + 2}{5} - \dfrac{3x - 1}{4}\right) = \dfrac{7x + 3}{6} - \dfrac{x + 5}{3}

στ. \dfrac{5x - 2}{2} + \dfrac{3(x + 1)}{4} = \dfrac{7x + 4}{3} - \dfrac{2(2x - 3)}{5}

1. ΕΞΙΣΩΣΕΙΣ - ΑΝΙΣΩΣΕΙΣ

Πλοήγηση άρθρων

Previous post
Next post

Related Posts

1.4 Επίλυση προβλημάτων με τη χρήση εξισώσεων (Α)

Posted on
Read More

1.4 Επίλυση προβλημάτων με τη χρήση εξισώσεων – Ασκήσεις με ηλικίες

Posted on
Read More

1.4 Επίλυση προβλημάτων με τη χρήση εξισώσεων – Ασκήσεις με ποσοστά

Posted on
Read More

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

#Ανισώσεις (1) #ΑνισώσειςΑΒαθμού (1) #ΚοινέςΛύσεις (1) #ΛύσηΑνισώσεων (1) #Μαθηματικά (1) #ΜαθηματικάΓυμνασίου (1) #ΜαθηματικάΛυκείου (1) #ΠραγματικοίΑριθμοί (1) #ΣύστημαΑνισώσεων (1)

©2025 MathsEdu.gr | WordPress Theme by SuperbThemes