Να υπολογίσουμε την παράσταση:
Έχουμε:
Μπορούμε, όμως, να χρησιμοποιήσουμε την ταυτότητα της διαφοράς τετραγώνων για να απλοποιήσουμε τον υπολογισμό. Η παράσταση 97^2 – 3^2 γράφεται ως εξής:
Δηλαδή, με τη χρήση της παραγοντοποίησης με τη χρήση της ταυτότητας, αποφεύγουμε την άμεση ύψωση στο τετράγωνο και πραγματοποιούμε πιο απλούς υπολογισμούς.
Θεωρία
Η ταυτότητα της διαφοράς τετραγώνων έχει τη μορφή:
Αυτή η ταυτότητα είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για την παραγοντοποίηση αλγεβρικών παραστάσεων.
Πώς εφαρμόζεται:
1. Ελέγχουμε αν η παράσταση έχει τη μορφή , δηλαδή διαφορά δύο τετραγώνων.
2. Εντοπίζουμε τους όρους και
, δηλαδή τις βάσεις των τετραγώνων.
3. Γράφουμε την παράσταση ως γινόμενο:
Παράδειγμα 1
Παραγοντοποιήστε την παράσταση:
Αναγνωρίζουμε ότι είναι το τετράγωνο του
και
.
Έχουμε:
Παράδειγμα 2
Παραγοντοποιήστε την παράσταση:
1. Αναγνωρίζουμε ότι και
.
2. Εφαρμόζουμε την ταυτότητα:
Παράδειγμα 3
Παραγοντοποιήστε την παράσταση
Η έκφραση είναι διαφορά δύο τετραγώνων, αφού:
και
Έχουμε:
Η παράσταση στην δεύτερη παρένθεση είναι και αυτή διαφορά τετραγώνων, αφού:
και
Έχουμε
Παράδειγμα 4
Παραγοντοποιήστε την παράσταση
Η παράσταση που δίνεται είναι διαφορά τετραγώνων αφού
και
Έχουμε
Let’s Practise
Άσκηση 1
Να παραγοντοποιήσετε τις παραστάσεις:
α) ![]() | στ) ![]() |
β) ![]() | ζ) ![]() |
γ) ![]() | η) ![]() |
δ) ![]() | θ) ![]() |
ε) ![]() | ι) ![]() |
Άσκηση 2
Να παραγοντοποιήσετε τις παραστάσεις:
α) ![]() | στ)![]() |
β) ![]() | ζ) ![]() |
γ) ![]() | η) ![]() |
δ) ![]() | θ) ![]() |
ε) ![]() | ι) ![]() |
Άσκηση 3
Να υπολογίσετε τις παραστάσεις:
α)![]() |
β) ![]() |
γ)![]() |
δ) ![]() |
ε)![]() |
Άσκηση 4
Να παραγοντοποιήσετε τις παραστάσεις:
α) ![]() | στ) ![]() |
β) ![]() | ζ) ![]() |
γ) ![]() | η) ![]() |
δ) ![]() | θ) ![]() |
ε) ![]() | ι) ![]() |